Moni miettii laihduttamista, moni sitä yrittää ja moni siinä epäonnistuu.

Mikä yhdistävä tekijä on ihmisillä jotka ovat onnistuneet pudottamaan painoaan? Tämä juttu paljastaa sinulle sen!

Tämä kirjoitus on laadittu valmennettavieni asiaskaskokemusten perusteella, jotka ovat hakeutuneet valmennukseeni ja joilla on takanaan usein monia yrityksiä pudottaa painoaan. Valmennuksessani moni on onnistunut pudottamaan -10 kg painoaan tai jopa enemmän. Osa edelleen myös valmennuksen jälkeen.

Tiedätkö, että yleistä monella laihduksessa epäonnistujalla on se, että ollaan jatkuvasti dieetillä. Takana on tyypillisesti vähintään kaksi tai osalla jopa neljä yritystä pudottaa painoaan. Monella myös takana jokin muodikas tai suosittu ”kaikille sopiva” nettivalmennus. Noh, sisusta ei ainakaan voida ketään syyttää ja yrityksen puutteesta.

Painoa on yritetty useimmiten pudottaa lopettamalla kokonaan tai lähes kokonaan hiilihydraattien syöminen, kokeiltu nyt tällä hetkelläkin muodikasta ketogeenistä ruokavaliota sekä muita vastaavia keinoja pudottaa painoaan.

Paino on kyllä aluksi laskenut lähes kaikilla, mutta sitten on tullut ongelmia vastaan, kun paino ei ole enää pudonnut toivottua tahtia. Usein tässä on isketty hanskat tiskiin motivaation puutteesta ja koettu epäonnistuneensa kaikessa. Monelle tästä on seurannut sitten kilojen kerääntyminen takaisin ja myös aiheuttanut ns. Jojolaihduttamista, kun kohta on kokeiltu jotain uutta trendikästä keinoa.

Miksi laihduttaa?

Suurimmalla osalla  asiakkaistani syy laihduttamiseen lähtee omasta tyytymättömyydestä omaa ylipainoaan ja huonoa terveyttään kohtaan. Tämä oman kehon tyytymättömyys korostuu kuitenkin voimakkaammin naisilla kuin miehillä. Usein molempia vaivaa myös tyytymättömyys omaa terveyttä kohtaan, huoli siitä ja halua parantaa omaa hyvinvointia.

Monella haasteena on energianpuute. Ei jaksa liikkua, ei jaksa arjessa, työssä, oikeastaan jatkuva väsymys on läsnä ja se vaikuttaa sitten myös mielialaan ja henkiseen hyvinvointiin.

Moni haluaa saada omaa kehoaan takaisin ja voida vain yksinkertaisesti omassa kropassaan hyvin. Moni hakee myös nuoruuden mittojaan takaisin, vaikka se ei enää välttämättä ole iänkään puitteissa täysin realisistista.

Mikä sitten yhdistää ihmisiä jotka ovat onnistuneet laihdutuksessa?

Isossa roolissa oli säännöllisen syömisen parantuminen. Suurin osa asiakkaista söi ennen 2 – 3 ateriaa päivässä tai jopa vähemmän. Osa vastaavasti söi päivässä jo 5 – 6 kertaa ennen laihduttamista.

Ihmiset ketkä söivät aikaisemmin vain 2 – 3 kertaa päivässä söi vät valmennuksen lopussa nyt  4 – 5 kertaa päivässä. Vastaavasti jo ennen laihdutasta 5 – 6 kertaa päivässä ruokailleiden kohdalla ateriamäärissä ei tapahtunut mitään muutosta.

Kaikki jotka lisäsivät aterioiden määrää sekä säännöllistä syömistä pudottivat myös keskiarvollisesti enemmän painoa kuin harvemmin ruokailleet.

Iso osa asiakkaista aloitti päivänsä myös ilman aamupalaa. Lähes 100 % valmennuksessa olleista saa ja koki tähän parannuksen. Osalle aamupalan syöminen tuotti vaikeuksia, ei maistunut, tutti jopa huonoa-oloa. Kuitenkin kaikki kokivat hetken päästä energiatasojen lisääntyneen, napostelun vähentyneen ja ruokailutottumusten parantuneen jo aamupalan ansiosta.

Isolla osaa asiakkaita ennen valmennuksen alkua kalorit koostuivat ja tulivat 50% tai enemmän eineksistä, valmisruuista, karkista, suklaasta, virvoitusjuomista ja loppu sitten terveellisemmistä valinnoista. Isossa roolissa myös, että kasvikset huusivat poissaolollaan.

Einekset terveellisempiin ruokiin!

Yleistä laihdutuksessa onnistujilla on ollut se, että pikaruokia ollaan onnistuttu vähentämään ja korvattu niitä terveellisimmillä valinnoilla.

Samalla energiansaanti on vähentynyt valintojen seurauksena jopa päiväkohtaisesti -500 – 1000 kcal vaikka vastaavasti syömisen määrää on lisätty terveellisempien valintojen osalta.

Valmennuksessa moni laihdutuksessa onnistuja on lisännyt etenkin kasvisten syömistä sekä vähentänyt runsasrasvaisten tuotteiden käyttämistä. Moni päässyt eroon runsaasta sokerin käytöstä, karkeista, makeisista ja leivonnaisista. Moni myös saanut annoskokoaan järkevämmäksi ja lautaselle ei ole tarvinnut kaikkea ruokaa mahduttaa mukaan.

Monella on ollut myös haasteena veden juomisen vähyys. Veden juomista n. 1,5 – 2 litraa vuorokaudessa sai lisättyä suurin-osa.

Lautasmalli ja sen koostaminen oli myös monelle täysin tuntematonta. Lautasmallin käytön oppi kaikki valmennuksessa olleet hyvällä tuloksella. Tämä helpotti etenkin arjen ruokailua ja, että ruokakippoja ei tarvinnut raahata mukaan joka paikkaan.

Yhteenvetona

Yleisesti tyyppillistä laihdutuksessa onnistujalle on säännöllisen syömisen parantuminen, kasvisten lisääminen ruokavalioon, epäterveellisimpien ruoka-aineiden vaihtaminen terveellisempiin lähteisiin, veden juomisen lisääminen ja annoskokojen muutokset.

Isoimmassa roolissa onnistumisissa kuitenkin takana muutos omassa ajattelussa ravitsemusta kohtaan ja se, että ei tarvitse olla jatkuvalla dieetillä läpi elämän vaan voi nauttia elämästä ja hyvästä ruuasta!

Tutustu Personal trainer- ja ravintovalmennus palveluihini tästä!

https://www.anttirossi.fi/palvelut/