Ihminen selviytyy, ei siksi, koska on vahva..
Vaan koska joskus ei ole muita vaihtoehtoja! Olet ehkä kokenut sen jo – selvisit kerran, joten selvidyt yhä uudelleen ja uudellen, vaikka mikään ei toiminut. Kun kaikki kaatui. Kun et saanut henkeä, mutta silti oli pakko kävellä eteenpäin, koska kukaan muu ei kantanut sua..
Ehkä sulla ei ollut vaihtoehtoa. Ehkä se voima ei tullut, vaan pakeni kauemmas, ja sinä jouduit luomaan sen itse – palasista, jotka olivat jääneet jäljelle.
Ja siitä huolimatta… sinä selviydyit!

Tässä on totuus:
Kukaan meistä ei halua olla se, joka selviää “kaikesta”.
Se tarkoittaa sitä, että olet joutunut käymään läpi liikaa. Että elämä on paiskonut ovia naamaan, vetänyt maton alta ja tarjonnut kylmää maailmaa paljain jaloin.
Mutta silti – sä olet siinä.
Ehkä olet säröillä. Ehkä kyyninen. Ehkä katkera.
Mutta olet pystyssä.
Selviäminen ei näytä kauniilta – mutta se on totta
Unohda sankaritarinat ja onnelliset loput. Niitäkin on ja sitten ei aina ole. Se on tämän maailman realiteetti.
- Joskus selviäminen on sitä, että saat housut jalkaan ja keitettyä kahvin.
- Joskus se on sitä, että hengität, vaikka et haluaisi.
- Joskus se on sitä, että et tee mitään, koska kaikki muu olisi liikaa – ja sekin on voitto.
Selviäminen on sitä, että pysyt hengissä – vaikka jokin osa susta huusi jo luovuttavansa.
Kaikki ei parane, mutta kaiken kanssa voi elää
Tämä on ehkä tärkein lause jonka voit sisäistää:
Et parane kaikesta – mutta opit elämään sen kanssa.
Ja elämä ei ole vähemmän arvokas sen takia.
Ehkä juuri siksi se on enemmän.
Me selviämme, koska me mukaudumme.
Me muutumme.
Me emme enää ole samoja ihmisiä – mutta se ei ole heikkous.
Se on muodonmuutos ja uudistumista.
Selviydyit, eikä se ole sitä, että unohtaa!
Se on sitä, että kantaa ja silti kulkee eteenpäin. Ei, sä et unohda. Etkä pysty “jättämään taakse”. Anteeksi antaminen.
Paikkansa ja aikansa, tai sitten ei. Anteeksi antaminen ei ole sitä, että hyväksyt kaiken. Se on sitä, että voit olla asioiden kanssa sinut (edes jollain tasolla) ja jatkaa matkaa…
Mutta sä opit kantamaan. Opit elämään sen kanssa. Opit toimimaan siitä huolimatta.
Ja joskus – vain joskus – sä huomaat, että se, mikä melkein mursi sut, on nyt sun vahvin osa.
Se voima joka ei kaada enää sinua!
Ei koska se oli hyvä. Vaan koska sinä teit siitä jotain.
Sinä et kadonnut.
Ihminen selviää mistä tahansa
Yksi iso harha: että vahvuus = yksin pärjääminen.
Paskat.
Vahvuus on sitä, että avaat suusi ja sanot: “En jaksa.”
Jos et todella jaksa. Kuitenkin oletko varma? Sinussa on enemmän voimaa kuin uskot. Taas jos et oikeasti ja todella jaksa – hyväksy se!
Se voi olla sitä, että päästät toisen lähelle, vaikka pelottaa.
Se on sitä, että uskallat ajatella muutosta.
Uskallat hyväksyä asiat sellaisina kuin ne ovat…
Että annat itsellesi luvan nojata, pyytää, romahtaa – ilman että sen jälkeen pitää esittää mitään.
…Ja kaikki tämä voi luoda uutta ja vahvempaa!
Lopuksi: Selviydyt, et siksi, että olit valmis – vaan koska et antanut periksi
Ja jos nytkin on vaikeaa, jos tuntuu että tämä hetki on liikaa – muista:
Et ole selvinnyt tähän asti siksi, että sulla oli täydellinen ja valmis suunnitelma.
Et siksi, että olit valmis, koska olet aina myös keskeneräinen.
Vaan siksi, että sä et antanut periksi.
Sinä olit väsynyt, mutta jatkoit.
Sinä olit rikki, tuntui pahalta – mutta liikuit silti.
Sinä olit yksin, mutta et kadottanut kokonaan itseäsi.
Ja jos se ei ole merkki siitä, että ihminen selviää mistä tahansa, niin ei mikään ole.
Katso ilmaiset ladattavat treeni- ja ruokavaliot miehille ja naisille.

Ilmaiset oppaat treeniin ja ruokavalioon naisille ja miehille
Lue seuraavaksi
👉 Uhriutuminen on ovela ansa – se vie voimasi ja naamioituu oikeudenmukaisuudeksi.
UKK: Selviydyt mistä tahansa – mutta se repii
1. Miksi jotkut jaksavat aina – vaikka sisällä on tyhjää?
Koska he ovat tottuneet siihen, että selviytyminen on ainoa vaihtoehto. Moni “vahva” ihminen ei edes tunnista kuormitusta ennen kuin keho alkaa pettää. Tämä ei ole merkki heikkoudesta – vaan siitä, että hermosto on ollut hälytystilassa liian pitkään.
2. Miten tietää, että oma selviytymismoodi on mennyt liian pitkälle?
Jos elämä tuntuu jatkuvalta suorittamiselta, mutta mikään ei enää tunnu miltään – olet todennäköisesti ylikuormittunut. Kun lepo ei enää palauta, ilo katoaa ja pienetkin asiat alkavat ärsyttää, se on merkki, että keho huutaa pysähtymistä.
3. Miksi vahvat ihmiset uupuvat herkemmin kuin luullaan?
Koska he eivät pysähdy ennen kuin on pakko. He kannattelevat muita, peittävät kivun ja ottavat vastuuta kaikesta – kunnes oma jaksaminen loppuu. Resilienssi ei tarkoita, että kestät loputtomiin, vaan että osaat myös levätä.
4. Miten oppia luopumaan jatkuvasta selviytymisestä?
Se alkaa rehellisyydestä: myönnä, että olet väsynyt. Tee tilaa itsellesi, pienennä vaatimuksia ja salli myös romahdus. Kun lakkaat taistelemasta vastaan, keho ja mieli alkavat vihdoin palautua.
5. Miten pt valmennus voi auttaa, jos olen “aina se joka pärjää”?
Valmennuksessa voit opit tunnistamaan, miten hermostosi reagoi stressiin ja miten purkaa se vaiheittain. Harjoittelemme psyykkisen valmennuksen keinoja yhdessä, kuten palautumista, rajaamista ja irti päästämistä. Tämä ei ole heikkoutta – se on uudelleenrakentumista ilman jatkuvaa taistelua.









0 kommenttia