5-2 DIEETTI
Multa kysyttiin mitä mieltä olen 5-2 Dieetti systeemistä? No sitä samaa mieltä mitä minä ja moni muukin on tällaisista dieeteistä eli, ne eivät useimmiten anna mitään pysyviä ratkaisuja elämään ja sitä onnea mitä niillä haetaan.
5-2 dieetin sijasta pitäisin mieluummin aineenvaihduntaa yllä normaalilla ruokavaliolla ja tehostaisin tätä kautta rasvanpalamista ja kiinteytymistä. Tällöin ei mitään nälkää ja heikotusta aiheuttavia paastopäiviä edes tarvitse pitää!
Toki tämäkin dieetti, kuten moni muukin, jossa kaloreita rajoitetaan toimii aikansa jos dieetissä vain pysytään ohjeiden mukaan.

Lupa MYÖNNETTY… AHMI!
5-2 dieetti voi kyllä toimia osalle, mutta ei ole muutenkaan optimaalinen ihmisille, joka tykkää liikkua ja käydä vaikka ohjatuilla ryhmäliikunta tunneilla.
Energiatasoissa tapahtuu vääjäämättä muutosta heikompaan johtuen paastopäivistä. Siitäkin huolimatta, että liikuntapäivät rytmittäisi niille päiville jolloin syödään taas normaalisti!
Osalle ihmisistä tällainen dieetti johtaa pakosti myös siihen, että kaksi päivää viikosta ankeillaan hammasta purren. 5 päivää viikosta ollaankin sitten kuin Ellun kanat konsanaan vailla mitään kontrollia mistään ja syödään minkä maha vetää.
Jos ennen dieettiä ei ole ollut homma hanskassa miten voi olettaa, että se sormia napsauttamalla muuttuisi saman tien. Tästä syystä kaksi paastopäivää eivät tehoa jos syödään paastopäiviltä säästyneet kalorit takaisin seuraavina päivinä. Itsehillinnän puute ja nälän tunne voi tähän helposti johtaa.
Ihmisen elimistö on hyvin mukautuva. Se pyrkii kaikin keinoin pitämään yllä ihmisen normaaleja elintoimintoja. Jos elimistö ei saa riittävästi energiaa ruuasta, pyrkii se heti jarruttamaan painonpudotusta ja säästämään rasvavarastoja katastrofin varalle.
Siksi tällainen paastoilla ja + kaloreilla jojoileminen vie elimistön normaaleja fysiologisia toimintoja epätasapainoon ja voi aiheuttaa jopa lihomista ennemmin kuin sitä mitä haetaan, eli painonpudotusta. Tästä seurata sitten sitä jojo efektiä eli paino sahaa edestakaisin ylhäältä alas ja takaisin.
5-2 dieetti ja tulokset
Kysyin muutamalta tutultani mielipidettä tähän, jotka ovat 5:2 dieetillä olleet. Itselleni tulokset eivät olleet kovin vakuuttavat vaivaan nähden. Ongelmaksi tässä dieetissä muodostui ylitsepääsemätön näläntunne paastopäivinä ja tätä kautta himo sokeriin seuraavina päivinä. Itsensä pitäminen kurissa oli hyvin vaikeaa.
Lisäksi koko dieetti alkoi tuntumaan 1kk päästä jo puulta. Veriarvoissakaan ei ollut tapahtunut mitään muutosta parempaan vaikka näin monessa julkaisussa lupaillaan. Painokaan ei ollut laskenut kuin -2kg. Sekin oli pelkästään nestettä. Laihtumista ei ollut käytännössä edes tapahtunut.
Vaikka olenkin kriittinen niin en siis kuitenkaan tuomitse tätäkään dieettiä edelleen. Varmasti jokaisella dieetillä on painoa onnistuttu pudottamaan. Eri asia on vain sitten se, että usein tulokset eivät ole olleet pysyviä ja mitä niillä on lopulta saavutettu. Lisäksi, kun ajatellaan sitä, että voiko jollain dieetillä kuvitella olevansa koko loppuelämänsä?
Miksi yleensä lähteä mukaan johonkin ns. ihmedieettiin, kun senkin ajan voisi keskittyä rakentamaan pysyviä muutoksia elämässä, joilla oikeasti saadaan kilotkin karisemaan ja saavutetaan pysyviä tuloksia elämässä.
Omat mielipiteeni ja tietoni tästäkin asiasta perustan täysin ihmisen fysiologiaan, yli 10 vuoden kokemukseen ravitsemuksesta ja omakohtaisiin kokemuksiin. Se täytyy muistaa lisäksi, että kaikki dieetit ovat miljoonabisnestä. Mitä enemmän jonkun dieetin väitetään perustuvan tieellisiin faktoihin niin sen enemmän sitä pidetään luotettavana.
Tätä keinoa moni käyttää hyödykseen. Tämän 5-2 dieetin ympärillä, kuten minkä tahansa muunkin dieetin kanssa – tehdään paljon bisnestä. Myydään kirjoja, seminaareja sekä lisäravinteitakin.
Kyllähän tällaiset dieetit siis kannattaa puskea ihmisille läpi vaikka väkisin. Jokuhan näistä aina hyötyy tavalla tai toisella.
Muista myös ilmaiset ladattavat treeni- ja ruokavaliot miehille ja naisille.

Ilmaiset oppaat treeniin ja ruokavalioon naisille ja miehille
Lue seuraavaksi
👉 Treenaajan ruokavalio – esimerkki
UKK: Mitä mieltä olen 5-2 dieetistä?
1) Toimiiko 5-2 dieetti todella?
Lyhyellä aikavälillä kyllä – paino putoaa energiavajeen vuoksi. Pitkällä aikavälillä useimmat kuitenkin kokevat väsymystä, nälkäpiikkejä ja keskittymisvaikeuksia.
2) Onko se terveellinen tapa laihtua?
Tutkimukset osoittavat, että 5-2 ei ole sen tehokkaampi kuin perinteinen energiarajoitus. Suurin ero on rytmissä, ei tuloksissa.
3) Miksi monet epäonnistuvat siinä?
Koska “paastopäivät” aiheuttavat ylensyöntiä muina päivinä. Lisäksi hormonaalinen vaste voi muuttua, etenkin naisilla, jos kalorivaje on liian suuri.
4) Kenelle se voi sopia?
Henkilölle, joka hallitsee nälkää ja ei kärsi stressiperäisestä syömisestä. Toisille se aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä – vaikka paastolla on todistetut ja toimivat edut.
5) Mikä toimii paremmin?
Säännöllinen, rytmitetty energiansaanti. Ei ääripäitä, vaan pysyvä tasapaino, joka tukee treeniä ja jaksamista.









0 kommenttia