Moni ihminen haluaa polttaa rasvaa, näyttää timmimmältä ja saada vyötäröä kapeammaksi. Eikä siinä mitään pahaa ole. Vyötärölihavuus ja viskeraalinen rasva yhdistetään moniin eri sairauksiin. Vyötärön ympärys onkin siksi hyvä merkki terveydestä.

Rasvanpoltto ei kuitenkaan käy itsestään, sipsejä syömällä ja sohvalla makaamalla. Rasvanpoltto vaatii johdonmukaista toimintaa, sopivaa treenaamista ja toimivan ruokavalion. Rasvanpoltoon liittyy kuitenkin paljon perättömiä myyttejä joiden ajatellaan tehostavan rasvanpolttoa.

 

Tässä on sinulle 7 eri asiaa jotka kannattaa lopettaa heti!

 

1. Käytät pieniä painoja ja teet pitkiä toistoja, kun haluat polttaa rasvaa!

 

Väärin! Monella on ajatus, että rasva palaa parhaiten yksinomaan, kun käytetään pieniä painoja ja tehdään korkeita toistoja, +15 toiston sarjoja. Tämä kuitenkin antaa vain vähän ärsykettä keholle ja etenkin tyypin 2 A/B lihassoluille. Nämä tyypin 2 solut ovat nopeita soluja, jotka tuottavat hetkessä paljon voimaa sekä ovat kooltaan suuria ja niiden kasvupotentiaali on hyvä. Nämä solut ovat etenkin vastuussa lihasten kehityksestä.

Kun halutaan saada timmi, vahva kroppa ja polttaa rasvaa lihaskuntoharjoittelun avulla, kannattaa keskittyä voimaharjoitteluun ja lopettaa sellainen satujumppa vauvapainoilla, joka ei palvele yhtään ketään.

Tähtää siksi lihasmassan ja voiman kehittämiseen, koska se aktivoi myös mahdollisimman paljon juuri tyypin 2 soluja ja samalla myös energiankulutus on suurta.

Jotta tämä on mahdollista tulee harjoitella mahdollisimman raskailla painoilla ja tehdä monipuolisia moninivelliikkeitä kuten kyykkyjä, työntöjä ja vetoja.

Lisäksi jos teet pitkillä toistoilla tapahtuvaa ”satu”jumppaa on riski, että menetät laihduttaessa lihasmassaa ja hidastat sitä kautta aineenvaihduntaasi. Lihas kun pysyy parhaiten yllä sillä millä se on rakennettu eli kovalla työllä.

Moni sanoo, että laihduttaessa voimatasot laskevat. Jokin menee kyllä pahasti pieleen jos näin käy. Voimatasojen ei pitäisi kadota minnekkään, ei vaikka keho olisi miten kireässä kunnossa.

Itseasiassa yksi parhaita keinoja seurata laihdutuksen etenemistä on se, että kun voimatasot säilyy tai kehittyy jopa lisää kun vastaavasti kehonpaino laskee. Silloin tiedämme, että ruokavalio toimii hyvin ja lihasmassaa ei menetetä.

Vastaavasti jos voimat häviävät johonkin, tiedämme, että teemme vääriä asioita.

 

2. Treenaat aamulla tyhjällä vatsalla.

Yhteen aikaan ja edelleenkin on myytti, että rasva palaa parhaiten kun tekee esimeriksi aamulla kävelylenkin tyhjällä vatsalla. Noh, tästä ajatuksesta on kyllä päästy jo eroon vaikka edelleen se nostaa päätään.

Moni on jopa laittanut kellon soimaan aamulla klo 04, että ennättää mennä aamulenkille ennen töitä. Samalla menettänyt arvokasta uniaikaa ja voinut heikentää palautumista, mikä edelleen vaikuttaa suoraan rasvanpolttoon.

Fakta jonka tiedekin allekirjoittaa on, että fysiologisesti ottaen sillä ei ole mitään merkitystä teetkö aamutreenin tyhjällä vatsalla vai hetki sen jälkeen, kun olet syönyt aamupalan. Tärkeä myös huomata, että keho polttaa rasvaa liikuitpa tai et. Lopulta rasvanpolttoon ei tarvitsisi edes lainkaan liikuntaa.

Itse suositan sitä, että liikutaan aina energisenä. Silloin jaksaa harjoitella tehokkaasti, saa treenistä enemmän irti, samalla voi nostaa isompia painoja ja tätä kautta lisää kulutusta joka edelleen lisää ja tehostaa rasvanpolttoa. Samalla myös tuetaan palautumista, joka edelleen vaikuttaa jaksamiseen ja siihen, että hyvin palautuneelle keholle annetaan aina parempi mahdollisuus polttaa rasvaa.

 

3. Mitä enemmän sen parempi.

Ehkä vielä pari liikettä, lisää sarjoja, enemmän toistoja, jospa vielä pari supersarjaa, erikoistekniikkaa tai enemmän aerobista, enemmän juoksua, ehkäpä kuitenkin vielä se yksi ryhmäliikuntatunti viikkoon.

Toivoessaan nopeuttaa rasvanpolttoa, monet ihmiset menevät ansaan liikkumalla aivan liikaa! Tiedätkö, että keho taistelee aina rasvanpolttoa vastaan. Keho taistelee myös lihomista vastaan.

Liikkumalla liikaa sinä taistelet sinun kehoasi vastaan. Lisäät kyllä kulutusta, mutta kun se lisääntynyt kulutus ei ole se autuaaksi tekevä asia. Ei, vaan se on palautuminen.

Pahinta kehon raiskaamista on se, että treenaat liikaa (ylitreenaaminen), sinulla on arjesta, elämästä stressiä, syöt aivan liian vähän ja lisäksi nukut huonosti. Mitäpä lottoat, että kehosi tykkää tästä? Eikö järki jo sano, että keho ei kauan jaksa. Keho on ylikierroksilla ja stressitilassa ja stressitilassa voit unohtaa rasvanpolton kokonaan. Et tule saamaan tuloksia aikaan, voin kertoa tämän yli 6 vuoden kokemuksella.

Parhaassa tapauksessa vastaavasti osaat kuunnella kehoasi. Et treenaa liikaa, jätät tilaa levolle ja palautumiselle, pyrit hallitsemaan arjessa stressiä ja jos sinulla on elämän haasteita, ratkaisemaan ne. Yrität keskittyä terveelliseen syömiseen ja riittävään uneen. Tätä kautta annat kehollesi mahdollisuuden jaksaa ja, kun keho jaksaa voit polttaa tehokkaasti myös rasvaa, koska tällöin kehosi toimii kuten pitää!

Jos me treenaamme liikaa, liian usein, saamme liian vähän ruokaa, kehomme kyllä iskee tavalla tai toiselle meitä vastaan. En ole itse ainakaan vielä tavannut sellaista kehoa joka toimisi tällaisessa tilanteessa toisin.

Siksi jos koet, että et saa toivomiasi tuloksia aikaan kannattaa miettiä tätä asiaa todella tarkkaan sillä tässä voi olla ratkaisu siihen, että niitä tuloksia alkaa taas tulemaan!


Click here to subscribe

4. Teen aerobista treeniä ennen lihaskuntotreeniä

 

 Tämäkin on täyttä roskaa. Alkulämmittely on aina ok, tapahtuipa se sitten miten tahansa. Pääasia on, että et jätä sitä välistä. Sekin, kun lisää harjoittelussa kehittymistä ja samalla vähennät loukkaantumisriskiä. 

Tämä on sama asia kuin se, että hinkkaat tolkuttomasti toistoja niillä pienillä painoilla ja toivot rasvanpolttoa. Kestävyysliikunnan tekeminen ennen lihaskuntoharjoittelua voi vaikuttaa jopa negatiivisesti voimatasoihin, kestävyyteen ja lihasten kykyyn supistua. 

Voit sitten menettää paljon harjoittelun tehokkuudesta. Jos haluat yhdistää molemmat liikuntamuodot toisiinsa, niin ensin kannattaa tehdä voimaharjoittelua ja vasta sitten treenata peruskuntoa tmv, kestävyysharjoittelulla.

 

 

 

5. 1000 toistoa vastalihaksia

 

 Mitäs jos tekisin jonkin vatsalihas haasteen? 100 vatsalihasta päivässä ja viikossa yhteensä 700. Tai no miksei samalla kertaa 1000. Eikös se polta rasvaa ja saa vatsalihakset näkyviin? 

Rasvanpoltossa tärkein asia on aina ruokavalio. Liikunta on vain 20 % tuloksista. Se on ihan sama miten treenaat, nostat painoja tai hinkkaat nyt tunti tolkulla niitä vatsalihaksia, niin et voi saada niitä tuloksia jos syöt miten sattuu. 

Mitenkä ajattelit muuten sellaisen asian, että jos sinulla on rasvaa tasaisesti pitkin kehoa, että pystyt jotenkin polttamaan rasvaa tietyistä kohdista kehoa kuten nyt vatsalihaksista? 

Tiedätkö, että rasva palaa aina tasaisesti koko vartalosta ja siellä missä rasvaa on eniten niin sieltä sitä lähtee myös viimeisenä tai missä on eniten lihasmassaa, niin sieltä rasvanpolton vaikutukset huomaa ensimmäisenä. 

Jos todella haluat saada vatsalihaksistoa näkyviin tulee sinun panostaa syömiseen. Sanotaan, että vartalo tehdään kotona keittiössä ja jääkaapilla ja se pitää paikkansa.

 

6. Rasva alkaa palamaan vasta yli 20 minuutin harjoituksen jälkeen.

 

Mitenkä menee, jos teet treenin joka kestää 19 minuuttia ja 59 sekuntia? Meneekö treeni hukkaan sen perusteella mitä joskus on väitetty, että rasvanpoltto käynnistyy vasta yli 20 minuutin jälkeen 

Mitäs jos teet HIIT-treenin tai jonkin vastaavan pikatreenin jonka kesto on 10 minuuttia? Etkö polta rasvaa? 

Molempiin on vastaus ei! 

Keho polttaa jatkuvasti rasvaa. Kehosi kuluttaa energiaa jo ihan vaikka kirjoittamalla. Tutkimusten mukaan keho kyllä polttaa suuremman määrän energiasta rasvaksi pienemmällä intensiteetillä tapahtuvalla liikunnalla kuin suuremalla, mutta korkeammalla intensiteetillä poltat vastaavasti suhteessa enemmän kaloreita. Liikuitpa sitten 5 minuuttia tehokkaasti tai yli 20 minuuttia, niin kulutat energiaa ja voit polttaa rasvaa.

7. Minun pitää käydä vain kuntosalilla

 

Väärin tämäkin. Pääasia on liikkua ja tehdä sitä mistä itse tykkää. Toki suosittelen kaikille lihaskuntotreeniä ja erityisesti voimaharjoittelua. 

Mitä vahvempi keho on, aina sen parempi ja muista kohta 1. Lisäksi kuntosali on mitä paras paikka liikkua. Se mahdollistaa myös todella monipuolisen tavan harjoitella ja kehittää itseään. Lopulta mielikuvitus on rajana. 

Keho ei kuitenkaan tunne ja tiedä teetkö treeniä maailman hienoimmilla laitteilla. Se ei tiedä teetkö treeniä käsipainoilla, levytangolla vai kehonpainolla. Sen se kuitenkin kyllä tietää, kun sitä rasitetaan. Et siis tarvitse välttämättä kuntosalia, että voit treenata sinun lihaksiasi. Mahdollisuuksia on monia.

Click here to subscribe